Kudo Cards w praktyce

519

Kilkanaście miesięcy temu Jurgen Appelo odwiedził naszą firmę,  a ja pomagałem w przygotowaniu tej wizyty. Wtedy też otrzymałem swojego pierwszego kudosa, właśnie od Jurgena, w ramach podziękowań za organizację pobytu u nas. Sama idea kudosów była mi znana, jednak nie stosowałem jej aż do tego momentu.

Czym są kudosy i czy warto je stosować?

Kudosy to określenie, które przyjęło się w naszej firmie, natomiast można spotkać się z tym samym pomysłem przedstawionym pod innymi nazwami (kudo cards, notes of appreciation, hero awards). Idea ta polega na stworzeniu w ramach organizacji mechanizmu, który pozwala ludziom na przekazywanie sobie nawzajem podziękowań za dobrze wykonaną pracę. Podziękowania te wyrażane są w formie papierowych bądź elektronicznych kart typu kudo, czasem jest to drobny upominek (np. bilet do kina, książka). System ten, żeby działać prawidłowo, powinien spełniać sześć kryteriów (zgodnie z opisem w książce „#Workout” Jurgena Appelo.

  1. Nagrody powinny być niespodziewane – nie obiecaj nagród, nie ustalaj harmonogramu, unikaj atmosfery oczekiwania na nagrodę. Niech będzie to zawsze zaskakujące i stanowi miłą niespodziankę.
  2. Nagrody powinny być symboliczne – kudosy nie powinny działać jako system bonusów. Wyrazem docenienie są kartki kudo bądź jakieś upominki i to w zupełności wystarcza.
  3. Utrzymuj ciągłość systemu – każdego dnia ktoś może komuś za coś podziękować, nie ustalaj sztywnych terminów lub momentów do świętowania. Zdrowy system, przy dobrej atmosferze w pracy, sam zachowa ciągłość.
  4. Nagradzaj publicznie* – każdy ma prawo wiedzieć czemu i za co kogoś nagradzamy.
  5. Nagradzaj zachowanie, nie wyniki – cele można osiągnąć działając na skróty, zachowania natomiast świadczą o faktycznej pracy i wysiłku. W ten sposób ludzie uczą się pożądanych zachowań, a nie dążenie do osiągniecia celu za wszelką cenę.
  6. Nagradzaj wszystkich – system nie ma wychodzić tylko od liderów do członków zespołów. Każdy ma w nim uczestniczyć i mieć możliwość nagradzania innych osób.

*- ten punkt moim zdaniem nie jest kluczowy w samej idei i osobiście stosują również kartki kudo w formie cichych podziękowań, gdzie nikt inny poza mną i osobą, której dziękuję, nie wiem o tym.

Mój pierwszy kudos dla kogoś

Zachęcony swoim pierwszym otrzymanym kudosem postanowiłem skorzystać z generatora online i sam zacząłem wysyłać kartki kudo w formie elektronicznej, zarówno do pojedynczych osób, jak i całego teamu (np. po zakończonym sprincie).

image003

Uznałem także, że warto jeszcze bardziej przybliżyć ideę w ramach całej firmy i ułatwić dzielenie się kudosami. Wykorzystałem nasz wewnętrzny system do zgłaszania pomysłów na usprawnienie organizacji i od kilku tygodni na naszej platformie dostępny jest moduł do wysyłania kudosów. Przykład takiego kudosa, który ostatnio otrzymałem.

image005

 

Jeśli kudosy są dla Ciebie czymś nowym, to zachęcam do eksperymentowania. Nie musisz zmieniać od razu całej organizacji, wystarczy mała zmiana w Twoim zespole, wysłanie pierwszego kudosa, być może stworzenie skrzynki na kudosy papierowe. Eksperymentuj!

Poniżej kudobox używany w jednym z naszych zespołów, stworzony przy współpracy z… naszymi przedszkolakami:)

image007

 

Może ci się spodobać również Więcej od autora

Komentarze

This site is using the Seo Wizard plugin created by http://seo.uk.net/