5 książek na temat organizacji

5 wybranych książek na temat organizacji, które lider powinien znać.

344

Kontynuujemy serię postów na temat książek dla liderów. W czwartej części omówimy pięć pozycji na temat budowania i rozwijania organizacji.

Liczę na wasze komentarze i polecenia innych pozycji, po które warto sięgać. Zapraszam do lektury i komentowania.

Zaczynaj od dlaczego. Jak wielcy liderzy inspirują innych do działania

W Liderzy jedzą na końcu Sinek pokazuje nam świat wewnątrz organizacji i rolę lidera w tym świecie. W Zaczynaj od dlaczego widzimy z kolei w dużej mierze świat poza organizacją i to w jaki sposób należy temu światu komunikować to, czym się zajmujemy i co możemy mu zaoferować.

Sinek zwraca uwagę na podstawowy błąd większości organizacji, które najpierw mówią CO robią, potem JAK i na końcu DLACZEGO. Taki przekaz jednak nie trafia do ludzi… Kluczem jest odwrócenie tego przepływu do postaci: DLACZEGO -> JAK -> CO.

Chodź początkowo myślałem o umieszczeniu tej książki w kategorii Przywództwo, to jednak ostatecznie trafiła ona do obszaru organizacji, gdyż nie tylko pokazuje, jak być liderem, który realizuje wizję, ale także jak organizacja jako całość powinna komunikować się ze światem zewnętrznym. Dlaczego zaczynamy od dlaczego? Sięgnij po książkę i znajdź odpowiedź.

 

Przywództwo wymaga dwóch rzeczy: wizji nieistniejącego świata i umiejętności komunikowania tej wizji.

Jeśli szukasz odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób wybrane organizacje czy pojedyncze osoby potrafią pociągnąć za sobą tłumy i inspirować innych do działania, to sięgnij po książkę Sinka – tam znajdziesz odpowiedź.

Zalecane formy:

  

Czynnik ludzki

O tej książce już pisałem i nie mogłem o niej nie wspomnieć. To po prostu bardzo dobra pozycja, stale aktualna i według mnie obowiązkowa dla każdego lidera. Pokazuje nam wpływ wszystkich aspektów otaczającego nas świata w naszej organizacji na ludzi (miejsce pracy, warunki, ludzie wokół nas, procesy itp.).

 

Jest milion sposobów na to, żeby stracić dzień pracy, ale nie ma ani jednego na odzyskanie go.

     

Jeśli szukasz książki na temat tworzenia organizacji sprzyjających pracy twórczej, to sięgnij po Czynnik ludzki.

Zalecane formy:

  

 

Od dobrego do wielkiego. Czynniki trwałego rozwoju i zwycięstwa firm

Książka ta pokazuje wspólne cechy wyjątkowych organizacji, które odniosły sukces i utrzymują stale wysoki poziom. Można powiedzieć, że wielkie organizacje kierują się trzema zasadami (tzw. zasada jeża):

  1. Co jest naszą największą pasją?
  2. Co przynosi korzyści materialne?
  3. W czym możemy być najlepsi na świecie?

Kierowanie się nimi wymaga jednak wypracowania zasad, których się trzymamy, dobierania odpowiednich ludzi, którzy dzielą naszą pasję i jednocześnie potrafią cierpliwie pracować w zdyscyplinowany sposób (dążenie do celu, brak rozpraszania się).

Przedsiębiorstwa, które stały się wielkie, stworzyły spójne systemy z jasno określonymi granicami, ale w ramach tych systemów zapewniły ludziom swobodę i odpowiedzialność. Zatrudniły zdyscyplinowanych pracowników, którymi nie trzeba kierować, a później zarządzały systemem, a nie ludźmi.   

Jeśli zastanawiałeś się, co takiego łączy firmy, które odniosły wielki sukces, zajrzyj do książki  Jima Collinsa.

Zalecane formy:

  

The Future of Work: Attract New Talent, Build Better Leaders, and Create a Competitive Organization

Interesująca lektura, która omawia trendy związane z przyszłością zarządzania, sposobem funkcjonowania organizacji.

Autor, bazując na wielu przykładach firm oraz badaniach naukowych, wskazuje zasady, którymi powinniśmy się zacząć kierować, aby nasza organizacja mogła nadążyć za coraz szybciej zmieniającym się otoczeniem.

W uproszczeniu możemy przyjąć, że firmy przyszłości muszą operować jak małe, zwinne organizacje, które wyzwalają naturalną przedsiębiorczość w swoich pracownikach. W organizacjach tych powinna dominować otwarta kultura, duża transparentność, udział wszystkich osób w podejmowaniu wielu decyzji. Przy czym nie jest to dążenie do w pełni turkusowych organizacji, które sięgają o krok dalej.

When you triple the number of employees you halve their productivity or, when you increase the number of employees by 10 percent, productivity falls by 6.3 percent.

Jeśli zastanawiasz się, w jaki sposób wprowadzić większą zwinność do twojej organizacji, jak przygotować ją na coraz większą dynamikę, to zajrzyj do książki Jacoba Morgana.

Zalecane formy:

  

Pracować inaczej

Ostatnio sporo mówi się o organizacjach turkusowych i jeśli chcemy poznać temat bliżej, zrozumieć metody funkcjonowania takich firm, poznać konkretne praktyki, to warto sięgnąć po książkę Frederica Laloux.

Autor dość dokładnie przeanalizował kilka różnych firm, działających na rynku wiele lat i w oparciu o ich przykłady omawia zasady działania tych organizacji i jednocześnie pokazuje, że mogą istnieć firmy zarządzane w sposób odmienny od zwykle stosowanych (struktur, hierarchii) i jednocześnie odnoszące sukcesy na przestrzeni wielu lat.

Co więcej, autor pokazuje różne typy organizacji (kolory), wyjaśnia różnice między nimi (mocne/słabe strony) i to w mojej ocenie dodatkowa wartość tej książki.

Trwała przewaga konkurencyjna coraz mniej wynika z produktu bądź modelu biznesowego a coraz bardziej z kultury organizacyjnej.     

Jeśli szukasz dowodu na to, że turkusowe organizacje faktycznie istnieją i radzą sobie na rynku od wielu lat, to koniecznie sprawdź historię kilku z nich, opisaną w Pracować inaczej.

Zalecane formy:

  

Komentarze
This site is using the Seo Wizard plugin created by http://seo.uk.net/