5 książek na temat produktywności

5 wybranych książek na temat produktywności, które lider powinien znać.

284

Kontynuujemy serię postów na temat książek dla liderów. Jako drugi obszar na warsztat trafia Produktywność.

Poniżej znajdziecie krótkie opisy pięciu pozycji, które moim zdaniem każdy lider powinien przeczytać. Liczę na wasze komentarze i polecenia innych pozycji, po które warto sięgać.

Zapraszam do lektury i komentowania.

 

Getting Things Done, czyli sztuka bezstresowej efektywności

Kolejna pozycja z serii must-read dla liderów. Dziś mamy wiele teorii bliskich / opartych o Getting Things Done (GTD) i warto poznać jej oryginalną wersję, którą proponuje David Allen.

GTD to konkretna metoda do bycia efektywnym w każdym aspekcie naszego życia. Pokazuje, jak należy patrzeć na nasze cele (od długofalowych do krótkoterminowych: PERSPEKTYWA) i jakie powinny wynikać z tego działania (PROCES).

W uproszczeniu metoda ta zapewnia, że nie musimy pamiętać o wszystkich sprawach, które nas dotyczą, dzięki podejściu opartemu o gromadzeniu zadań, ich analizę, porządkowanie i realizację.

Most people feel best about their work the week before their vacation, but it’s not because of the vacation itself. What do you do the last week before you leave on a big trip? You clean up, close up, clarify, and renegotiate all your agreements with yourself and others. I just suggest that you do this weekly instead of yearly.     

Jeśli szukasz sprawdzonej metody na uporządkowanie zadań ze swojego życia (GTD to metoda dla wszystkich Twoich aktywności), to sięgnij po Getting Things Done.

Zalecane formy:

 

7 nawyków skutecznego działania

Jedna z najbardziej popularnych książek na temat bycia produktywnym, lektura obowiązkowa dla każdego lidera (i nie tylko).

Covey pokazuje nam, że bycie efektywnym w tym, co robimy, opiera się zarówno na pracy do wewnątrz (ja), jak i na zewnątrz (inni). W przeciwieństwie do wielu książek na temat produktywności Covey zwraca także uwagę na ludzi wokół nas i to, jak powinniśmy współdziałać między sobą.

Dla tych, którzy na dziś szukają przede wszystkim pomysłu na poprawę swojej efektywności, jak najbardziej książka jest odpowiednia – pokazuje, jakie metody pozwalają nam zrozumieć siebie, swoje cele i jak możemy zarządzać swoim czasem.

Autor zwraca także uwagę na potrzebę ciągłego rozwoju („ostrzenie piły”), jako jeden z elementów niezbędnych do bycia efektywnym.

Ludzie sukcesu mają nawyk robienia rzeczy, których ci, co w życiu osiągają niewiele, robić nie lubią. To nie znaczy, że oni na pewno lubią je robić, jednak ich chęć i niechęć podporządkowane są sile ich celu.     

Jeśli szukasz czegoś więcej niż kilku prostych rad, jak porządkować swoje zadania, to zdecydowanie znajdziesz to w 7 nawykach.

Zalecane formy:

  

Mininawyki. Małymi krokami do sukcesu

Bardzo ciekawa lektura pokazująca nieco inne spojrzenie na temat motywacji, siły woli i nawyków. Autor pokazuje, jak poprzez mechanizm mininawyków możemy zmieniać siebie i uczyć się nowych, pozytywnych dla naszej produktywności, zachowań.

Strategia mininawyków opiera się na wdrażaniu bardzo drobnych zmian, które ostatecznie prowadzą do dużo większych sukcesów (np. czytanie 5 minut czy też 5 stron dziennie sprawia, że z czasem czytamy 50 i więcej stron).

Jeśli próbujemy coś zmienić w swoich przyzwyczajeniach, nabyć nowych, pozytywnych zachowań i mamy z tym problem, to może właśnie mininawyki są tym, co pozwoli nam osiągnąć sukces.

Mininawyk to niepozorne, a zarazem konstruktywne działanie, które chcemy podejmować każdego dnia. Ze względu na swój niepozorny charakter nie wiąże się ono z ryzykiem porażki i dlatego też stanowi nadzwyczaj skuteczną strategię wprowadzania w życie upragnionych zmian, która nie wymaga szczególnego wysiłku, a nawet dodaje sił.     

Jeśli masz poczucie, że teorie motywacji są przereklamowane i nie działają na ciebie, to być może podejście oparte o mininawyki jest właśnie tym, co Tobie pomoże ruszyć z miejsca.

 

Zalecane formy:

  

Personal Kanban: Mapping Work | Navigating Life

Kanban zwykle kojarzy nam się z procesem produkcji w organizacji, ale jego zasady są na tyle uniwersalne, że można je stosować także w celu poprawy własnej produktywności.

Jim Benson pokazuje praktyczne zastosowanie kanbana w codziennym życiu poprzez wybieranie właściwych zadań w odpowiednim czasie, analizie naszych wyborów, śledzeniu postępów i monitorowaniu ilości zadań realizowanych równolegle. Ogólne zasady wsparte są dodatkowo konkretnymi przykładami rozwiązań praktycznych stosowanych w prawdziwym życiu.

Personal Kanban is an information radiator for your work. With it, you understand the impacts and context of your work in real-time. This is where linear to-do lists fall short. Static and devoid of context, they remind us to do a certain number of tasks, but don’t show us valuable real-time information necessary for effective decision making.     

Jeśli szukasz lekkiego narzędzia, które pozwoli Ci wizualizować stan Twoich zadań, ułatwi ich priorytetyzowanie i efektywne zarządzanie nimi, to Personal Kanban jest dobrym wyborem.

Zalecane formy:

 

.

Zarządzanie Czasem

Brian Tracy, znany ekspert zarządzania, porusza temat produktywności w typowy dla siebie sposób – mnóstwo przykładów, konkretnych rozwiązań, które po prostu działają. Czytelnik może wybrać to, co dla niego ma sens i jedno po drugim wdrażać.

Podobnie jak inni autorzy, Tracy zwraca uwagę na moment refleksji, zatrzymania i zastanowienia się, dokąd zmierzamy – czasem, żeby ruszyć do przodu, trzeba się zatrzymać. Zaleca stosowanie dziennych retrospekcji, poświęconych analizie dnia i dobrego zaplanowania dnia następnego.

Inny aspekt, na który zwraca uwagę to ważność zadań – niby proste i oczywiste, ale czy na pewno każdego dnia realizujemy dokładnie te zadania, które są dla naszej organizacji najważniejsze? To tylko wybrane przykłady zasad i praktyk, które znajdziemy w tej książce.

There is never enough time to do everything, but there is always enough time to do the most important thing.

Jeśli szukasz kompletnej lektury na temat zarządzanie zadaniami, to zdecydowanie warto sięgnąć po Zarządzanie czasem. Znajdziesz tam całe mnóstwo dobrych praktyk i zasad do zastosowania w życiu prywatnym, jak i zawodowym.

Zalecane formy:

  

Komentarze
This site is using the Seo Wizard plugin created by http://seo.uk.net/