Jak udzielać dobrego feedbacku?

559

Feedback jest jednym z najbardziej popularnych zapożyczeń, które weszły już na stałe do naszego codziennego życia w organizacji. Feedback z definicji oznacza sprzężenie zwrotne mające na celu dostarczenie informacji, która pozwoli skorygować wcześniejsze błędy. W praktyce nazywamy czasem to działanie przekazywaniem informacji zwrotnej.

Sposoby przekazywania feedbacku mogą być różne i jednym z najczęściej wymienianych przez liderów jest tak zwana kanapka feedbackowa, która sprowadza się do tego, że przeplatamy informacje pozytywne i negatywne. Moim zdaniem nie jest to idealne rozwiązanie i chciałbym dziś zwrócić Waszą uwagę na to, czym powinien cechować się dobry feedback oraz pokazać schemat takiego feedbacku.

KIEDY?

Dobry feedback to taki, który jest udzielany na czas – mówiąc wprost – SZYBKO. Jeśli jakieś zdarzenie zwraca naszą uwagę i wymaga feedbacku, to powinniśmy od razu go udzielić.

KOMU?

Informacja zwrotna powinna być przekazywana prywatnie. Dotyczy zwykle konkretnej osoby i tylko ta osoba powinna uczestniczyć w tym procesie. Oczywiście zdarzają się sytuacje, które mogą stanowić wyjątek od tej reguły.

 CO?

Opisujemy zachowania i / lub wyniki działań danej osoby (w konkretnym kontekście), nie wyrażamy opinii o danej osobie. Przykład ilustrujący różnicę:

Dobrze: Dla zdania ‘X’ pominąłeś trzy elementy przy sprawdzaniu i w efekcie system nie zadziałał prawidłowo.

Źle: Pracujesz bardzo niestarannie i ciągle pomijasz coś przy testowaniu.

Więcej o samej treści feedbacku w dalszej części tego posta.

ILE?

Słuchamy – feedback to nie monolog. Osoba, której go udzielamy, może mieć swoje zdanie i swój punkt widzenia na daną sytuację i warto go poznać.

 

Jak wobec tego może wyglądać schemat dobrego feedbacku?

Prosty i moim zdaniem bardzo trafiony wzór na dobry feedback można znaleźć w książce Jurgena Appelo #Workout. Oto przepis.

  1. Opisz swój kontekst.
  2. Uporządkuj swoje obserwacje.
  3. Wyraź swoje emocje.
  4. Uszereguj według wartości dla Ciebie.
  5. Zakończ sugestiami.

Stosując ten wzór możemy nie tylko udzielić dobrego feedbacku podczas bezpośredniego spotkania, ale także w formie pisemnej, co przy dzisiejszym trybie pracy oraz trendzie na pracę zdalną, jest dodatkową zaletą tej metody.

Jeśli połączymy ten przepis z wskazówkami podanymi w pierwszej części tego artykułu (kiedy, komu, co, jak), to mamy gotowy mechanizm udzielania feedbacku.

 

Drogi Czytelniku!

zapisz_mnie

Jeśli chciałbyś otrzymać przykład feedbacku udzielonego zgodnie z podanym powyżej przepisem, to po prostu zapisz się do newslettera na tym blogu. Zapraszam:)

Komentarze
This site is using the Seo Wizard plugin created by http://seo.uk.net/